Oldukça hassasiyet gösteren bir işe odaklandığınızda dilinizin ucunu hafifçe dışarıya doğru çıkarıyor musunuz? Bazı yetişkinler ve çocuk...
Oldukça hassasiyet gösteren bir işe odaklandığınızda
dilinizin ucunu hafifçe dışarıya doğru çıkarıyor musunuz? Bazı yetişkinler ve
çocukların büyük çoğunluğu bu davranışı gösterirler. Peki neden?
Yıllar sonra bilim insanları bu merak uyandıran duruma dair
çeşitli açıklamalar getirdiler. Bazıları; odaklanma davranışının motor
sinyallerde bir coşmaya sebep olduğu bu durumun da dili dışarı çıkarma ile
sonuçlandığını ileri sürüyor. Bazıları ise; tok bebeklerin anne memesini ya da
biberonu reddetmek için dillerini dışarı çıkarmaları durumunun daha
sonradan “beni yalnız bırak” anlamına gelen bir reddetme sembolü
halini aldığını ileri sürüyor.
Cognition ‘da yayımlanan bir çalışmada ise;
araşırmacılar, bu yaygın davranışın, konuşma yeteneğinin kökeninin jestler
olduğu teorisine destek sunduğunu ileri sürüyor.
Yürütülen çalıma kapsamında, araştırmacılar; yüksek derecede
konsantrasyon gerektiren 6 görevi tamamlamaları için 4 yaşındaki 14
İsveçli çocuğu kayıt altına aldılar. Bu 6 görevde, iyi derecede motor kontrolü
gerektiren küçük oyuncakları elle kullanma becerisi, bir başkası bir hikayedeki
bilgiyi hatırlama, çocuğun dikkatini ve araştırmacı elini
masaya vurduğunda çocuğun da hafifçe elini masaya vurmasıyla karşılık bulan bir
oyundaki kontrolünü ölçen bir görevi içeriyor. Bu görevler gerçekleştirilirken
araştırmacılar çocukları videoya kaydettiler.
Sonrasında, araştırmacılar; çocukların ne sıklıkta dillerini
dışarı çıkardıklarını not alarak videolar üzerinde çalıştılar. Videolarda
çocukların bütün görevlerde dillerini dışarı çıkardıkları görüldü. Ancak garip
bir biçimde, görev iyi derecede motor kontrol gerektirmese bile, çocuklar elle
masaya vurma oyununda dillerini daha sıklıkta dışarı çıkarıyorlardı.
Bu bulgu; konuşma dilinin, el jestlerinden evrildiği
fikriyle oldukça uyum içerisinde olduğunu gösteriyor. Elle masaya vurma oyunu
sırasında dili dışarı çıkarma durumu el ve dil arasında çift taraflı bir
bağlantı olduğunu ileri sürüyor. Örneğin; el hareketlerinin yapılandırılmış
sırası gerçekleştirildiğinde, bu hareketlere spontane dil hareketleri de eşlik
ediyor. Dahası, bu oyunda hızlı konuşma sırası ve yapılandırılmış el hareketleri
sırası dilin kendine özgü bileşenleri olduğunu gösteriyor.
Çocuklara dair yürütülen yakın bir gözlemin ardından,
araştırmacılar çocukların dillerini biraz daha sağa doğru çıkardıklarını fark
ettiler. Bu durum; beynin –sağ elini kullananlarda– dil ile ilgili lobu olan sol
lob tarafından kontrol edildiğini gösteriyor.
İlginç bir biçimde, çocuklar, hiçbir motor hareket
gerektirmeyen hikâye hatırlama görevi sırasında da dillerini dışarı
çıkarıyorlar. Fakat araştırmacılar; içsel konuşma becerisinin de dil hareketlerini
tetiklemesinin mümkün olduğunu söylüyorlar.
Makale Referansı: Forrester, Gillian S., and Alina
Rodriguez. “Slip of the tongue: Implications for evolution and language
development.” Cognition 141 (2015): 103-111.
Kaynak: Bahar Gholipour, “Why Do Kids Stick Their Tongues Out When
Focusing?,” https://www.braindecoder.com/what-do-kids-stick-their-tongues-out-when-focusing-1224103965.html


Yorumlar